Výstražná stávka
Vážení zákonní zástupci našich žáků, chtěla bych Vás informovat, že zaměstnanci Základní školy Svitavy, Felberova 2 se budou v pondělí 27. 11. 2023 účastnit celodenní stávky.
Znamená to, že škola bude pro žáky celý den uzavřena.
Uvědomuji si, že naše rozhodnutí Vám bude komplikovat každodenní chod Vašich domácností a Vaše osobní a pracovní povinnosti, jsme však bohužel nuceni trvat na tom, že situace v regionálním školství ještě nikdy dříve nebyla tak vážná, jako je nyní. Stávka za zachování současných podmínek ve vzdělávání, do které vstupujeme, je stávka za budoucnost a kvalitu vzdělávání Vašich dětí, našich žáků.
Nejvíce nás znepokojují zejména tyto kroky:
1. Snížení mzdových prostředků pro nepedagogické zaměstnance zabezpečující chod školy odebráním tzv. neobsazených pozic (týká se kuchařů ve školní jídelně, školníka a uklízeček, IT pracovníka aj.).
2. Snížení prostředků na ostatní neinvestiční náklady (tzv. ONIV), z kterých jsou hrazeny mimo jiné učební pomůcky žáků a výpočetní technika pro žáky.
3. Snížení počtu možných odučených hodin (tzv. PHmax), které povede k návratu před rok 2020 (např. úbytek dělených hodin).
4. Snížení mzdových prostředků pro asistenty pedagoga na rok 2024 a avizovaná redukce jejich počtu od roku 2025 (úbytek asistentů pedagoga negativně ovlivní vzdělávání).
5. Neustálé odkládání zakotvení pozic školní psycholog a školní speciální pedagog do rozpočtových tabulek a snaha tyto pozice pojmout jako neučitelské, či dokonce nepedagogické.
6. Neexistující koncepce, nejasná budoucnost zajištění provozu škol (kdo bude platit „nepedagogy“), nedodržování koncepčních dokumentů a termínů (revize nového rámcového vzdělávacího programu).
Naše požadavky lze ve stručnosti shrnout do následujících bodů:
1. Zabezpečení dostatku prostředků pro kapitolu školství tak, aby se v roce 2024 nekrátily mzdy nepedagogických zaměstnanců ani ONIV a PHmax škol.
2. Zahájení reálné debaty o změnách v systému inkluze (počty asistentů, pozice psychologa a speciálního pedagoga), a to od roku 2025 a koncepčně.
3. Plnění koncepčních dokumentů MŠMT, nebo zahájení skutečné diskuze a tvůrčí práce na změnách koncepce tak, aby vedly ke zlepšení a zefektivnění školství, a nikoli pouze k marginální úspoře za každou cenu.
Doufáme, že nás pochopíte a podpoříte nás v tomto rozhodnutí.
Mgr. Jana Pazderová, MBA, ředitelka školy